Ikan keli dipanggil ikan kucing

Posted: Mei 11, 2009 in pembeli keli

Ikan keli dipanggil ikan kucing

Oleh: TAN SRI ABDULLAH AHMAD
MAJORITI orang kita, saya dapati, mempunyai pandangan dan nilai yang salah. Mereka pentingkan kulit buku daripada isinya, pakaian, pangkat dan gelaran dari keluhuran jiwa dan hati dan pendekatan. Hingga kepada makanan pun begitu.

Orang Kota Bharu menyifatkan diri mereka ‘Orang Hilir’. Lazimnya tidak suka makan ikan keli, jelik dengan ikan haruan dan ikan darat atau sungai.

Mereka gemar makanan laut, daging lembu dan kambing bukan kerbau dan kurang makan sayur-sayuran, burung, daging rusa, pelanduk dan ayam hutan.

Orang kampung (di Kelantan disebut ‘Orang Darat’) pula zaman saya kecil, megah santap ikan sardin dalam tin dan nanas juga dalam tin walhal nanas dari pokok lebih segar sama seperti ikan keli, ikan haruan hatta ikan sepat pun lebih sedap lagi daripada sardin. Tetapi kononnya ikan sardin dan nanas dalam tin ada kelas dan prestij.

Di kampung saya jarang dihidang gulai rebung, kangkung atau pucuk paku walhal rebung dan kangkung enak dan disukai ramai di restoran Thai dan China di merata dunia.

Saya amat terkejut (dan seronok kerana saya gemar ikan keli gulai tempoyak dan keli percik) apabila pada penggal pertama tahun 1948 waktu berumur 10 tahun dan pelajar di Maktab Melayu Kuala Kangsar (MCKK) saya dihidangkan gulai ikan keli, petai goreng dengan ikan bilis dan lain lauk-pauk di sebuah istana kerabat Di Raja Perak di Bukit Chandan.

Di New York, di Eropah bahkan di restoran mewah di Kuala Lumpur pun cendawan (kulat kata orang Kok Lanas) adalah satu makanan yang amat popular kerana ia enak lagi lazat dan berharga.

Di kampung kini jarang mereka hidang kulat goreng dengan telor, gulai lemak atau masakan lain. Sayang kulat jarang didapati di kedai makan Melayu.

Di Kuala Lumpur saya terpaksa ke Bandar Tun Razak jika mahu nikmati cendawan. Satu warong di situ menyediakan sup cendawan. Dua minggu lepas saya dihidang sup kulat dan ikan haruan goreng di Alor Setar.

Kulat unik kerana kulitnya (textures) dan keharumannya (flavours) menarik menjadikannya disukai oleh tukang masak (chef).

Di Amerika Syarikat sahaja ada 3,000 jenis kulat dalam tiap warna yang ada dalam pelangi dan dalam berbagai bentuk dan rupa yang boleh dibayangkan – seperti butang baju, payung, bola bihun dan tiram.

Kulat sebagai makanan amat versatil (versatile) boleh di sauteed, rebus, marinated atau jeruk dan amat enak jika dimasak bercampur dengan herba atau sheery, krim atau air rebusan yang melahirkan sup yang lazat, sos; dengan nasi atau ubi kentang dan perisa, ia paling menggiurkan.

Restoran Itali paling gemar menjamu selera dengan cendawan. Risotto (nasi) dan cendawan ala Itali amat sedap begitu juga sotong dan nasi berkuah hitam (dakwat kata orang Itali).

Kini sukar menikmati ikan keli terutama di Kelantan bahkan di Kuala Lumpur yang lazimnya ada ikan sembilang. Anehnya di AS dan di New York senang makan ikan keli yang digelar mereka ‘ikan kucing’ kerana misai ikan keli barangkali serupa dengan misai kucing!

Dua tahun lepas saya minta ikan keli di sebuah restoran tidak jauh dari Cornell Universiti di Itacha, Utara New York. Saya terkejut kerana yang tiba di meja saya ikan berwarna putih. Langsung saya berkata kepada pelayan perempuan kulit putih yang manis itu bahawa yang dipersembahnya bukan ‘ikan kucing’. Katanya sambil tersenyum ‘itulah! tetapi di Amerika ikan keli putih tidak hitam!, sambil ketawa dia menambah kata; ‘kulit berwarna itu telah dibersihkan menjadi cerah seperti kulit saya”. Saya dapati ‘keli putih’ tidak seenak keli hitam!

Di Mesir zaman Firaun makan cendawan atau kulat dianggap boleh memanjangkan usia maka kulat diwartakan sebagai makanan diraja sahaja!

TAN SRI ABDULLAH AHMAD, Wakil Khas Malaysia ke Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu

Tinggalkan Jawapan

